Jake Bugg

Al sinds een weekje luister ik non-stop naar de muziek van Jake Bugg. Voor mij was het tot kort nog een onbekende muzikant, maar dat is nu helemaal veranderd! Door mijn crush op school kwam ik bij de muziek van Jake. Misschien is dat ook wel de reden waarom ik het zo vaak luister? Nee, niet alleen daarom! Ik vind het ook heel lekker klinken. Daarom schrijf ik vandaag een blog over Jake Bugg en zijn muziek!

Wie is Jake Bugg?

Jake Bugg is een negentienjarige Engelse singer-songwriter. Hij komt uit Nottingham. Zijn echte naam is eigenlijk Jacob Edwin Kennedy, maar hij gebruikt dus een artiestennaam. Zijn artiestenaam is daarom ook meteen de titel van zijn eerste album, die op 12 oktober 2012 uitkwam. Op zijn zeventiende trad hij op tijdens het Glastonbury festival en kort daarna was ook zijn grote doorbraak. Hij laat zich inspireren door: The Beatles, Neil Young, Jimi Hendrix en Oasis. Je kunt de muziek van zijn eerste album wel rekenen tot het genre country en indie-rock. Hij speelt ook de meeste stukken gitaar op zijn album zelf en tijdens optredens begeleid hij zichzelf ook op de gitaar. 
Ik kende Jake Bugg tot vorige week nog niet, maar misschien dat jullie hem kennen van zijn single "Lighting bolt" die single kwam in de hitlijsten van Nederland en BelgiĆ«. 


Muziek van Jake Bugg 

Misschien zijn jullie nu wel nieuwsgierig geworden naar zijn muziek. Daarom heb ik voor jullie ook wat nummers uitgezocht waar ik het over ga hebben! Laten we beginnen bij de eerste song die ik van Jake heb gehoord. Dat is: "Two fingers". 
Ik zat samen met mijn crush muziek te luisteren en toen kwam deze song voorbij. Hij vertelde me dat ik thuis zelf ook zijn album op moest zoeken, omdat hij ook helemaal weg is van Jake. Hij vindt de gitaar prachtig en zijn stem lekker klinken. Thuis heb ik het nummer nog eens geluisterd. De tekst vind ik wel een beetje vreemd, omdat het over roken en drinken gaat, maar de boodschap is duidelijk. Jake Bugg vertelde zelf ook in een interview dat dit een vrij persoonlijk nummer voor hem is en dat het over zijn eigen leven gaat. Ik vind het in elk geval heerlijk klinken:


Daarna ging ik zelf wat nummers van Jake opzoeken. Ik kwam uit bij het liedje "Broken". Het is een wat rustiger liedje. Vooral de tekst raakt me heel erg, ik was er wel even stil van. De tekst is voor mij heel erg herkenbaar en ik moest ook wel even slikken toen het liedje was afgelopen. Ik vond het echt heel erg goed klinken! De manier waarop Jake het zingt raakt me ook. Hij zingt het zelf ook met heel veel gevoelens en je voelt in zijn zang dat hij het ook echt meent. Dat hoor je niet vaak terug bij artiesten. Je kunt dus wel zeggen dat Jake zich echt weet te onderscheiden van de rest. 


Nieuw album

Als je nu enthousiast bent geworden over Jake, dan kan ik je ook nog vertellen dat hij een nieuw album heeft gemaakt. Het nieuwe album komt uit op 18 november 2013, dus dat is volgende maand al! Het album gaat Shangri-La heten. Persoonlijk ben ik echt heel erg benieuwd naar zijn nieuwe album. Ik heb zijn eerste album helemaal beluisterd en vind bijna alle nummers wel goed. Nu heb ik ook nog een ander nummer gehoord, dat al van zijn nieuwe album is, genaamd: "What doesn't kill you".
Dat was wel even wennen. Dit liedje was niet in de stijl van country of indie-rock, maar meer punkrock. Zoals jullie wel weten ben ik zelf dol op punkrock muziek, maar ik vind het zelf niet zo erg bij Jake passen. Al vind ik het nummer wel heel erg goed klinken:



Geval apart

Persoonlijk vind ik dat Jake Bugg zijn eigen stijl heeft. Hij heeft een heel herkenbare sound. Als hij zingt hoor je meteen dat hij het is aan zijn stem. Bij een goede artiest is dat ook de bedoeling. Dan heb je het echt in je om je te onderscheiden van de vele andere artiesten die er zijn. Ook vind ik zijn muziek heel erg afwisselend. Van indie-rock en country naar punkrock. Het klinkt allemaal wel erg lekker. Ook vind ik het knap dat hij op zo'n jonge leeftijd al zulke gevoelige teksten kan schrijven, die echt op het leven terug wijzen. Naar mijn mening is Jake Bugg echt een talent en kan ik niet wachten om nog veel meer muziek van hem te horen. Dankzij mijn crush ben ik echt een fan geworden! 



Wat vind jij van Jake Bugg? 

Reacties

  1. Het klinkt wel lekker.
    Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar ik ga zeker nog meer liedjes van hem opzoeken.

    Groetjes, Djolie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!