Irritaties in de trein

Drie weken lang ben ik al student. Sinds vandaag zit mijn derde week erop, wat betekent dat ik inmiddels iedere dag met het openbaar vervoer naar school ga. Elke dag stap ik weer in de trein naar Leiden en als ik klaar ben met school weer in de trein naar huis. Het is alweer een gewoonte geworden en ik ben helemaal gewend aan het reizen. Toch zijn er dingen die me irriteren in de trein. Vandaar dat ik besloot een blogje hierover te schrijven! Wellicht herkennen de mensen die ook regelmatig met het openbaar vervoer gaan zich hierin. 




Enge mensen

Al meteen op de eerste dag dat ik naar school ging kwam er een vrij enge man naast me zitten. Hij stonk, was heel erg gezet en was ongeschoren. Hij kwam naast me zitten, omdat het nogal druk was in de trein. Opeens begon hij te mompelen. Ik dacht dat hij het tegen mij had, maar dat was niet zo. Toen dacht ik dat hij het tegen de passagier aan zijn andere zijde had. Ook dat was niet het geval, want hij sprak met zijn gezicht richting de stoel voor zich. Hij mompelde heel onduidelijk en voerde een heel lang gesprek met zichzelf. Ik weet ook zeker dat hij geen telefoon had of oortjes droeg. Hij was tegen niets aan het praten, creepy! Dan voel ik me zo ongemakkelijk. Zijn lichaamsgeur was ook niet bepaald prettig. Ik vind het gewoon niet prettig als mensen stinken naar zweet, alcohol, tabak of andere vieze geurtjes. Misschien hebben ze het zelf niet door, maar toch is het heel vervelend voor de passagier naast je. 

Storing of vertraging van de NS 

Al twee keer in één week is met dit overkomen. Eerst was dat maandag, toen had ik een hoorcollege en zat ik al in de trein, terwijl er meteen de mededeling kwam dat er een storing was op Rotterdam centraal en dat deze trein niet verder zou rijden. Ik zocht een alternatief, maar er zat niets anders op dan met de auto te gaan. Hierdoor had ik mijn eerste hoorcollege gemist (die je gelukkig terug kunt kijken op internet), waar ik van baalde en toen was ik best boos op de NS. Vandaag hetzelfde verhaal. De rails scheen kapot te zijn, tussen Rotterdam en Breda. Hierdoor kon ik ook niet naar huis en was er ook een beetje paniek. Ik had al een klachtenmail naar de NS gestuurd, maar ze hebben enkel excuses gemaakt en verder zijn ze voor niets verantwoordelijk, natuurlijk NS... Jullie hoeven niet mensen naar hun studie, werk of belangrijke afspraak te vervoeren. Nee, natuurlijk zijn jullie nergens verantwoordelijk voor... 

Te harde muziek en telefoongesprekken

Van de jongeren onder ons die zich niet kunnen gedragen. Dan kom je een coupé binnen en hoor je de muziek door de oordopjes of headphones. Enorm irritant op de vroege ochtend. Dit is niet alleen overlast voor de coupé, maar ook slecht voor het gehoor van die mensen. Eigenlijk moeten ze dat zelf maar weten, hoewel ik vind dat ze er geen andere mensen mee lastig mogen vallen. 
Ook is het niet fijn wanneer mensen uitvoerig een telefoongesprek voeren in de trein. Ik snap dat het misschien een keer nodig is om te bellen, maar laatst zat er een vrouw naast me die uitgebreid met haar man zat te bellen en ze liet ook wat woorden vallen over haar seksleven... Waarom moet dat in de trein? Hou dat lekker voor jezelf! Iedereen kan opvangen wat er gezegd wordt. 

Pratende en giechelende mensen in de stiltecoupé 

De trein is een hele goede plaats om even aan school te werken. Collegeblok en boek op het tafeltje, laptopje op schoot en nog even wat werk verrichten in die 50 minuten dat ik naar Leiden reis. Helemaal fijn is het als je dan in de stiltecoupé zit en het volledig stil is, terwijl ik rustig mijn werk doe. Fout gedacht! Wanneer de trein overvol is komen onder andere studenten in die coupé zitten en zien ze het woord stilte niet. Ze gaan zitten bellen en hardop met elkaar praten en op zo'n moment is er geen conducteur die komt controleren of het wel echt stil is. 
Laatst waren er wat meisjes van een jaar of dertien in de stiltecoupé, samen met mij en een oud echtpaar. Die meiden begonnen uitgebreid hun rooster te bespreken, over een feest te praten en over een jongen te roddelen, terwijl de oude vrouw sliep en ik mijn werk aan het doen was. Ik had de meiden verzocht stil te zijn, want het is immers een stiltecoupé. Het was nog geen tien minuten stil en ze gingen weer verder met praten. Is het zo lastig te begrijpen? 

Zwervers 

Al tot drie keer toe ben ik zwervers tegen gekomen in de trein. Dan komen ze bedelen bij alle passagiers. Eerst was er een zwerver die me om geld vroeg. Hij verzekerde me dat hij er geen drugs of drank van zou kopen, enkel voedsel. Hmm... Beetje vreemd he? Je hebt wel geld voor de trein, maar niet voor eten? Of hij reisde zwart? Waar is de conducteur op dat moment? 
De tweede keer liep er een zwerver door de trein met een gitaar. Volgens mij was hij dronken of stoned, want hij rook nogal vreemd en zong heel hard: "knock, knock, knocking on heavens door..."
Sorry, maar het was heel erg vals en je wekt mijn medelijden niet hoor. Hier zitten passagiers niet op te wachten. Helemaal niet na een lange school- of werkdag.
De laatste keer kwam er een man namens het zweversfonds kaarten verkopen. Hij vroeg het echter heel vriendelijk aan me en keek nogal zielig, toch heb ik bedankt. Je weet maar nooit wat er met het geld gedaan wordt. 

Vieze coupé 

Wanneer ik in een coupé stap en ik zie dat de stoelen vies zijn door zwarte vlekken, het tafeltje onder de kruimels zit en op de vloer een plas sap ligt erger ik me hier enorm aan. Ik hou er niet van om in een vieze omgeving te zitten... Schoonmaken kan natuurlijk niet altijd als de trein voor reizigers zit, maar mensen zouden wel wat voorzichtiger kunnen omgaan met hun eten en drinken. De trein is niet van jou, maar zorg ervoor dat je het netjes houdt voor alle andere. Gooi je rotzooi in de daarvoor bedoelde bakjes en knoei niet. Zo moeilijk is het allemaal niet en als je weet van jezelf dat je knoeit, eet of drink dan voordat je weggaat of als je aankomt. Zo vervelend!



Wat is jouw grootste irritatie in het openbaar vervoer? 

Reacties

  1. Het niet aandoen van de airco in de bus met warm weer.. Het meest erge waar ik tot nu toe last van heb gehad. Vooral eergister op de terugweg van stage - het was super warm en ik ben nu al dagen ziek dus had het al benauwd voordat ik de bus ik kwam. Het was daar gewoon nog warmer dan het buiten was! Niet prettig om dan nog een half uur in te moeten zitten, naast iemand die je niet kent want het was ook nog best druk in de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die storingen bij de NS zijn inderdaad mega irritant. Je vergeet nog één ding in je blog: mensen die iets eten waar een gore lucht aan hangt, zodat heel de coupé meurt.
    Dat vind ik zo kut. Dan hebben ze eten bij zich met een hele vervelende geur, om misselijk van te worden en zijn ze iedereen tot last met hun versnaperingen. Bah!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!