Hoera! Ik heb mijn rijbewijs!

Eindelijk is het zover! Ik heb na meer dan een jaar rijlessen mijn rijbewijs gehaald! Zo apetrots ben ik op mezelf dat het me eindelijk gelukt is en dat in slechts één keer afrijden. Ik kan het nog niet geloven en inmiddels heb ik het roze kaartje alweer eventjes in mijn bezit en rij ik bijna elke dag! In deze blog ga ik jullie wat een en ander vertellen over mijn rijexamen en de euforie die ik erbij beleefde! 






Slechte verhalen en zenuwen

Wat was ik zenuwachtig voor het rijexamen! Echt niet normaal! Ik haalde mezelf al allemaal doemscenario's in mijn hoofd over wat er allemaal mis zou kunnen gaan: iemand aanrijden, motor laten afslaan, ergens tegenaan botsen, niet goed kijken of het allerergste; niet rijden naar de zin van de examinator... Veel klachten had ik al gehoord over de examinatoren van het CBR. Ze zijn alleen op geld uit, ze laten je op de kleinste dingetjes zakken als je niet oppast, ze hebben een slechte bui en ga zo maar door. Die verhalen maakten mij wel bang en ik had al genoeg lullige, kleine dingen gehoord van mensen uit mijn omgeving waarop zij gezakt waren. 

Op 24 november om 13:05 was het zover, dan zou ik rijexamen gaan doen! Daarvoor ging ik met mijn instructeur Wim nog eventjes een uurtje inrijden, wat erg slecht ging. Ik reed bijvoorbeeld bijna tegen een vrachtwagen aan door de zenuwen en zag sommige dingen pas te laat. Ik had al een naar voorgevoel dat ik het niet ging halen, omdat het inrijden zo slecht ging. Je mag daar gelukkig nog wel fouten maken, als je het op je examen maar niet verkloot! Iets voor één reden we naar het CBR toe en stelde mijn rij-instructeur me nog even op mijn gemak. Hij zei dat fouten maken toegestaan was, zolang ik het maar goed en veilig oplos en dat ik niet te viel moet piekeren over die ene fout en het snel moet vergeten, anders ga je minder goed rijden. 


Het rijexamen

Eenmaal in het CBR was het bekend terrein voor mij. Ik heb hier tweemaal mijn theorie-examen gemaakt en ik was er al een keertje eerder geweest voor mijn tussentijdse toets die ik heb gehaald, wat betekent dat ik geen bijzondere verrichtingen meer hoefde te doen op mijn examen, zoals file parkeren, de stopopdracht, de omkeeropdracht en de hellingproef. Ook dat stelde me wel gerust, want dat zijn alweer een paar elementen minder waarop je kunt zakken. 

Toen ik werd opgeroepen kreeg ik in het kantoortje te weten dat ik een vrouwelijke examinator kreeg. Ze was heel erg vriendelijk tegen me. Ze vroeg of ik zenuwachtig was, waarop ik natuurlijk volmondig "ja" antwoordde. Ze zei dat dat helemaal niet nodig was en dat ik moest rijden zoals ik altijd rij. Ze zou niet kijken naar slordigheidsfoutjes als een keertje richting vergeten aan te geven of een straatje van rechts missen. Ze zou me beoordelen op veilig en besluitvaardig rijden. Daarna liepen we samen naar de auto en was ik al veel rustiger geworden, gewoon omdat deze examinator echt heel erg vriendelijk tegen me was! 

Het rijden ging erg goed en ik had meteen een goed gevoel. Ik kletste wat met de examinator over mijn studie HRM, over mijn vriend, maar ook over haar baan als examinator bij het CBR en ze begon ook een heel verhaal over haar eigen kinderen. Ik kon lekker kletsen, maar als er een lastige of drukke situatie op de weg was, zoals een rotonde of kruispunt, dan hield de examinator even haar mond, wat ik ook wel fijn vond! De rit ging er lekker, alleen moest ik wel een slikken toen ik moest invoegen op de snelweg bij een zeer korte invoegstrook. Dat was niet gemakkelijk, maar gelukkig was er niet zo heel veel verkeer op de weg, waardoor ik makkelijk kon invoegen! 

Na een rit van ongeveer 35 minuten kwam ik weer terug aan bij het CBR. Ik had wel het gevoel dat er een kans was dat ik geslaagd zou zijn. De examinator zei nog niets toen we de auto uitstapten. We liepen terug naar het kantoortje en toen vroeg ze aan mij: "Was je hierom nu zo zenuwachtig?"
Ik antwoordde: "Ja, het is natuurlijk niet niks, dat rijexamen." 
Toen zei de examinator:  "Het was helemaal niet nodig geweest, want ik mag je feliciteren. Je bent geslaagd!" 
Ik kon wel huilen van blijdschap! Ik wilde een vreugde dansje doen, gillen, springen en zingen. Gelukkig kon ik me inhouden en had ik gewoon een grote big smile op mijn gezicht. Vervolgens bedankte ik de examinator en gingen we reflecteren op mijn ritje met haar. Volgens haar reed ik heel relaxt en rustig en is het prettig om naast mij in de auto te zitten. Het enige kritiekpunt was dat ik geen fietsers in mag halen in een bocht, wat ik dus wel gedaan had, maar verder had ik heel erg goed en veilig gereden volgens haar! Wauw, wat een top gevoel! Toen werd uitgelegd hoe ik mijn rijbewijs kon ophalen en moest ik ook mijn handtekening zetten, wat niet goed lukte, omdat ik trilde van blijdschap!





Naar het stadskantoor 

De dag erna kon ik naar het stadskantoor toe, dat is de plaats waar je je rijbewijs kunt aanvragen. Ik was ergens een beetje bang dat ze me bij de balie gek gingen aankijken, daar komt een smurf van 1 meter 55 die er nog niet uitziet als een volwassene haar rijbewijs aanvragen. Gelukkig werd ik serieus behandeld en vertelde de vrouw die me hielp dat ik binnen 2 dagen mijn rijbewijs al zou kunnen ophalen, want natuurlijk ideaal was! Ik wilde zo snel mogelijk de weg op!
Twee dagen later kreeg ik dan inderdaad ook echt het roze kaartje in mijn handen. Wat een magisch gevoel. Ik liep met een big smile het stadskantoor uit en liet mijn rijbewijs zien aan iedereen die ik tegenkwam, ook als ik die mensen niet kenden, hihi. Zo gelukkig was ik! Mijn moeder, die me naar het stadskantoor had gebracht met de auto, zat al op de passagiersstoel toen ik naar buiten liep, de plaats waar ik zelf eerst zat. Nu was het zover: eindelijk mocht ik zelf naar huis rijden! Hoe gaaf is dat? Ik was zo enorm blij! Het geeft opeens een machtig en vrij gevoel om dat roze kaartje in handen te hebben!


Het is dan niet mijn mooiste foto, maar op dit soort dingen hoor je net een halve crimineel te lijken, hihi! Mijn rijbewijs is tien jaar geldig, wat betekent dat ik pas over tien jaar de kaart moet vervangen. Het na tien jaar of je dus niet weer opnieuw af te rijden of je te bewijzen, je moet enkel de kaart weer opnieuw laten maken op het stadskantoor. 


Zelf rijden! 

Inmiddels heb ik mijn rijbewijs nu ongeveer vier weken en heb ik al flink gereden! Samen met mijn moeder ben ik naar de Ikea gereden in Breda en ga ik ook elk weekend met haar mee boodschappen doen, zodat ik lekker in de auto zit.
Met mijn vriend heb ik ook een stuk gereden. Samen zijn we door de McDrive geweest, gewoon omdat het kan en omdat ik het altijd al eens wilde doen! Eigenlijk stelt het niet zoveel voor, want je rijdt gewoon super langzaam, maar het is leuk om eens te doen!
Ik heb Iris, een van mijn beste vriendinnen, opgehaald en thuisgebracht toen we hadden afgesproken en ik ga nu soms ook met de auto naar andere afspraken, zonder dat er iemand naast zit. Alleen in de auto zitten zonder iemand erbij geeft echt een vrij gevoel. Aan het begin was het wel spannend, omdat er geen instructeur meer is die kan ingrijpen, maar aan de andere kant geeft het echt een gevoel van vrijheid en verantwoordelijkheid. Eigenlijk ben ik nu een beetje volwassen aan het worden, nu ik verantwoordelijkheid draag in veilig verkeer.
Ik kan je echt garanderen dat mijn rijbewijs halen een van de dingen is die ik tot nu toe als leukste heb ervaren in mijn leven en waar ik ook heel erg trots op ben dat het me gewoon in slechts één keer is gelukt!
Nederland kent weer een bestuurder (gevaar?!) meer op de weg! Vroem Vroem! We're driving fast in my car!


Heb jij je rijbewijs al, ben je bezig met rijden of wil je gaan beginnen? 


Reacties

  1. Ik wil nog steeds super graag gaan beginnen, maar helaas heb ik niet genoeg sponsors die helpen met betalen. Hahah. Ik wil proberen voor mijn 3e jaar nu het wel te halen, dan ga ik fulltime stage lopen namelijk en al zou ik nog thuis wonen zou ik dan al vroemend heen kunnen gaan ;)
    Nogmaals super gefeliciteerd met je roze kaartje, Meggie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. echt leuk voor je! gefeliciteerd! ^-^ ik ben nu 17 en wil zelf ook beginnen aan mijn rijbewijs maar ik wil niet dat mijn ouders er naast zitten als ik mijn rijbewijs heb dus ik wacht gewoon een jaartje tot ik 18 ben.
    xoxo djolieee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Hopelijk kan je er goed van genieten. Uiteraard is het auto rijden zelf een vak apart, dat gaat goed komen bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar die zenuwen.. Gelukkig had ook ik goede begeleiding van mijn instructeur, dan win je al de helft!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet nog wel dat heel mijn rug nat was van het zweet... Zo spannend dat ik het afrijden vond. Hopelijk biedt dit rijbewijs je meer vrijheid en mogelijkheden. Veel veilige km gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!