Studeren versus stage

Al bijna 4 maanden loop ik stage bij Albron Center Parcs Port Zélande. 4 dagen in de week werk ik mee op de HR-afdeling, wat betekent dat ik 32 uur per week werk. Op de woensdag ga ik naar school, want dan heb ik een lesdag. Stage is zwaar, helemaal als je beseft dat je het nog minimaal 6 maanden moet volhouden. Aan de andere kant heeft het ook weer voordelen. Toch mis ik  het studeren wel, vandaar het idee om er een blog over te schrijven. Iedereen zal wel eens tegen het punt aanlopen dat hij of zij stage moet combineren met de studie. Sommigen lopen maar één dag per week stage en anderen moeten 4 tot 5 dagen in de week meelopen. Laten we de voor- en nadelen even op een rijtje zetten!






Studeren

Elke dag naar school gaan, thuis zelfstudie inplannen, werken in projectgroepen, colleges volgen, maar vooral ook vrije tijd! Studeren heeft zo zijn voor- en nadelen. Pas nu ik stage loop, besef ik me eigenlijk hoe erg ik het studeren mis. Ik mis bijvoorbeeld dat ik soms 2 dagen achter elkaar vrij kon zijn (weliswaar voor zelfstudie, maar toch! Ik was vrij). Wat ik totaal niet mis aan school is het werken in projectgroepen. Daar heb ik altijd zo'n hekel aan. Mensen hebben hun werk niet op tijd af, doen niet wat je wil of willen een andere richting op met het project dan dat jij in gedachten had. Doordat ik nu stage loop, doet de school het ons niet aan om in projectgroepen te werken. Daar is geen tijd voor en dat zou alleen maar lastig zijn, aangezien iedereen druk is. Ik mis het werken in projectgroepen echt als kiespijn! Hierbij de voor- en nadelen naar mijn mening op een rijtje:

Voordelen aan studeren: 
- Je hebt zo veel vrije tijd! Je kunt lekker zelf bepalen wanneer je opstaat, wanneer je studeert en wanneer je aan projecten gaat werken. Ik vind het heerlijk om mijn eigen planning te maken, zonder van al te veel afhankelijk te zijn;
- Leuke vakken. Mijn studie HRM heeft zo veel diverse vakken, ook vakken van andere studies komen eraan te pas, omdat je als HRM'er van alle markten thuis moet zijn. Daarom zit er altijd wel iets interessants of leuks tussen en zal het nooit saai worden. Natuurlijk zijn er minder leuke vakken, maar elke periode zit er altijd wel iets leuks tussen!;
- Ik voel me een stuk jonger. Dit komt vooral doordat ik me bevind tussen leeftijdsgenoten en ik me niet al te volwassen hoef op te stellen. Natuurlijk kan ik op school niet keihard K3 liedjes zingen of door de klaslokalen dansen, maar ik hoef me ook niet heel formeel op te stellen, wat ik op stage vaak wel moet doen. Ik kan gewoon mezelf zijn;
- Wanneer ik studeer, heb ik het gevoel dat ik nooit ben uitgeleerd. Ik heb nou nooit het gevoel dat ik niet verder kan groeien of dat een bepaald vak veel te eentonig wordt, wat ik op stage wel regelmatig heb met mijn werkzaamheden. Op school krijg ik de kans om een brede kennis op te doen, door de verschillende vakken.

Nadelen aan studeren: 
- Projectgroepen! Mensen in die groep luisteren vaak niet, leveren werk niet aan, moet je achter hun broek aan zitten of willen met het project of onderzoek een hele andere kant op gaan dan jij. Je moet altijd op elkaar afgestemd zijn en rekening met elkaar houden. Zo vervelend is dat! Sommige mensen nemen hun studie ook totaal niet serieus end at belemmert mij. Het is natuurlijk wel leerzaam om met andere mensen te werken, maar ik heb er gewoon een bloedhekel aan;
- Je ziet geen praktijk. Natuurlijk krijg ik hele interessante gastcolleges, komen mijn docenten uit de praktijk en lees ik heel veel uit boeken, maar je ziet niet hoe het er nu echt aan toe gaat in de praktijk. Ik kan vanuit de lesboeken geen concreet beeld schetsen hoe men nu werkt op een HR-afdeling. Je leert wel dingen die je allemaal kan toepassen, maar werkt het in het echt ook wel zo? Verder oefen ik vaak met casussen vanuit de praktijk, maar dan nog voelt het als een soort 'toneelstukje voor een cijfer'. Wanneer je geen stage loopt, mis je toch de echtheid van je vak;
- Treinreizen! Aangezien ik niet op kamers woon, moet ik elke keer met de trein naar mijn studie toe. De NS heeft vaak problemen, waardoor ik te laat kom op school of panisch word dat ik niet op tijd kom voor een presentatie of tentamen. Stress!


Stage

Vier dagen in de week stagelopen had ik eerlijk gezegd een beetje onderschat. Ik dacht: 'Pff dat doe ik wel even. Ik kan het makkelijk.' Alleen leg ik uiteraard veel druk op mezelf om te presteren en het goed te doen. Dit is gewoon bijna een fulltime baan en dat ook nog eens in combinatie met school. Het is wel heel erg leerzaam en ik heb het er prima naar mijn zin. Ik heb aardige collega's, krijg veel verantwoordelijkheden en heb tot nu toe vrij goede evaluaties gehad. Toch is het niet altijd rozengeur en maneschijn en ben ik toch weer blij als mij stage erop zit. Ook hiervoor zet ik de voordelen en nadelen even op een rijtje:

Voordelen aan stagelopen:
- Je ziet eindelijk hoe alles wat je in de boeken leest, je oefent op school en onderzoekt in het echt werkt. Je krijgt een heel goed beeld van bepaalde dingen, want natuurlijk kun je niet alles zien op de stage en krijg je niet overal de kans voor, maar op bepaalde vlakken kun je al heel veel leren en aan jezelf werken, zodat je later je beroep goed kunt uitoefenen;
- Je krijgt (niet overal, maar bij de meeste commerciële bedrijven wel) een fijne stagevergoeding. Je werkt wordt op deze manier toch een beetje beloond. Je krijgt een minisalaris en je doet hartstikke veel ervaring op. Zeker een win-win situatie!;
- Het staat mooi op je cv. Als je straks een starter bent op de arbeidsmarkt, kun je al aantonen dat je enige ervaring hebt opgedaan tijdens je stage. Helemaal wanneer je een mooie referentie hebt meegekregen, maak je meer kans op een baan wanneer je solliciteert;
- Voor mij persoonlijk is het ook een voordeel dat ik nu elke dag met mijn auto naar mijn stage rijd. Ik vind het heerlijk om even een uurtje te rijden en tot mezelf te komen. Lekker me-time! Wanneer ik naar school ga,  ga ik altijd met de trein. Dit is omdat ik niet kan parkeren bij school, ik de reiskosten niet vergoed krijg en het altijd druk is op de wegen van Rotterdam en Den Haag;


Nadelen aan stagelopen: 

- Je maakt lange dagen. Ik werk van 9 tot 5, dus echt de kantoortijden en ik moet zeggen dat ik dat maar niks vind. Je leven is op deze manier al zo ingevuld en er is weinig flexibiliteit. Het staat al vast wat je gaat doen en je moet per se je werkzaamheden binnen die tijd klaar hebben. Na een dag op kantoor ben ik ook gesloopt en heb ik nergens meer zin in. Mijn hersens staan dan echt op de automatische piloot;
- Je moet (buiten alle leerzame dingen die je mag doen) alle rotklusjes doen voor je collega's. Denk aan printen, kopiëren, dingen klaarzetten, koffie halen, opruimen en alle mailtjes en telefoontjes behandelen. Jij bent immers de stagiair en daar zijn stagiairs nu eenmaal voor. De mensen met het papier en de hogere banen, doen alleen het werk waar zij zin in hebben;
- Niet alles is mogelijk. Sommige bedrijven kunnen je niet bieden wat andere bedrijven je kunnen bieden. Ik heb het over de leermogelijkheden. Bij HRM is het bijvoorbeeld zo dat het ene bedrijf heel erg gericht is op alleen maar werving en selectie (sollicitaties) en het andere bedrijf zoekt juist geen nieuwe medewerkers, maar willen hun huidige medewerkers laten ontwikkelen, leren en groeien (doorstromen). Dat verschilt per bedrijfscultuur. Ik zit in een bedrijf dat zich vooral richt op nieuwe medewerkers, terwijl het mij meer interessant leek om in een bedrijf te zitten waar men zich richt op de ontwikkeling van de huidige medewerker. Achja, je kunt niet alles hebben;
- Naast stage moet je ook nog eens werken aan je school. Je krijgt gewoon nog les of moet een onderzoek doen en daar zit ook heel veel tijd in. Als je klaar bent met stage en 's avonds thuis komt, kun je dus niet lang uit op de bank gaan liggen en uitrusten, nee, er moet weer verder gewerkt worden. En dat is vermoeiend!


Conclusie 

Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen, maar ik ga liever naar school dan dat ik werk. Nu ik alle voordelen en nadelen op een rijtje heb gezet, besef ik me dat ik veel liever nog een paar jaartjes naar school ga. Bij stage/werk staat je leven in één keer zo erg vast en wordt je ook een beetje geleefd vind ik. Je werkt van 9 tot 5, hebt weekend en 1 tot 3 keer per jaar vakantie. Dat is niks voor mij. Veel te volwassen en veel te definitief. Toen ik nog fulltime naar school ging, riep ik altijd dat ik graag wilde werken. Want dan doe je toch iets dat je leuk vindt? Je krijgt er voor betaalt en je doet geen nutteloze dingen, wat je op school wel doet. Allemaal waar, maar je moet het ook nog jarenlang, tot aan je pensioen, volhouden. Ik loop tot eind november / begin december stage en dat is prima, maar daarna is het ook wel weer genoeg. Na deze stage ben ik een jaartje klaar en daarna loop ik nog een afstudeerstage. Ik heb dan de keuze om te gaan werken of door te leren, na het afstuderen. Misschien is het wel wat te vroeg om te roepen, maar ik denk dat ik heel graag nog door wil gaan voor mijn (universitaire) master. Ik ben nog zo jong als ik klaar ben met hbo (dan ben ik 22 jaar) en ik denk niet dat ik al klaar ben om te werken. Zo oud voel ik me nog helemaal niet en studeren is eigenlijk veel te leuk. Je hebt zo veel vrijheid, komt in contact met verschillende leeftijdsgenoten, je ontwikkelt jezelf en daarnaast blijf ik zo nog een beetje jeugdig in mijn hoofd. 
Ja, misschien zeg ik over 2 jaar dat ik ga werken, omdat ik een baan heb aangeboden gekregen of omdat ik er klaar voor ben, maar momenteel zie ik mezelf dat niet doen en vind ik het ook heel interessant om een master te halen. Werken kan heel je leven toch nog? Laat ik eerst maar even genieten van mijn begin jaren als twintiger en alle kansen benutten die een student krijgt.


Wat zijn jouw ervaringen met studeren en stage? 

Reacties

  1. Uitgebreide blog! Ik heb nog nooit echt stage gelopen, maar het lijkt mij enorm zwaar om te doen. Als ik dit jaar mijn P haal, ga ik volgend jaar stage lopen. Spannend!

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind studeren en stage super stom:(( Als ik zou moeten kiezen is het studeren, omdat dat korter is voor mij ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!